afval-app

Het is weer zomer en de damesbladen vertellen ons allemaal dat we moeten afvallen met ingewikkelde technieken. Zo zou je een échte bikini body krijgen. Maar soms kan het afvallen ook veel makkelijker en leuker. In de afgelopen twee maanden ben ik al 7 kilo afgevallen zonder daar veel voor te sporten of af te zien. Ik deed dit met een gratis afval-app en het principe van calorieën tellen. Niet ingewikkeld en iedereen kan het doen, dus daarom is het tijd om deze leuke app (#nospon) te delen met jullie! Kijk je mee?

 

afval-app 

Lose It! App

De afval-app die ik gebruik, is Lose It! Deze Engelstalige app werd me aangeraden door een vriendin en we gebruiken deze na twee maanden nog steeds dagelijks. Er zijn vast nog meer varianten zoals deze, maar ik vind dit de leukste en makkelijkste. Als je de app hebt geïnstalleerd, voer je je huidige gewicht, lengte en leeftijd in. Daarna kies je wanneer je je streefgewicht wil bereiken en hoe veel je daarvoor per week moet afvallen. Je kunt het rustig opbouwen want een crashdieet is voor niemand goed.

In de afval-app voer je al het eten in dat je op een dag eet. Heel veel Nederlandse snacks en gerechten staan er ook in (via andere gebruikers) dus vaak hoef je niet eens vanaf de verpakking om te rekenen wat je precies binnenkrijgt. Je voert ook je gewicht en mate van sporten in. Er is een heel uitgebreide lijst met activiteiten en je klikt gewoon aan hoe lang je iets hebt gedaan. Fietsen, wandelen en je huis schoonmaken kun je allemaal meerekenen, waardoor je op die dag iets meer mag eten.

 
 
afval-app 

Gezondere keuzes maken maar blijven genieten

Als je de app goed bijhoudt, zie je precies wat je per dag hebt verbruikt en of je daarmee onder of boven het gestelde aantal calorieën zit. Het is niet erg om er af en toe overheen te gaan, het is meer een dagelijks streven. Ook zie je wat je de afgelopen dagen hebt gepresteerd. Zo kun je een beetje smokkelen als je één dag ver boven je gemiddelde zit, en een andere dag daar ver onder. Met normaal eten zit ik eigenlijk altijd onder mijn streefaantal qua calorieën. Maar ik probeer ook gewoon te genieten van eten, van gezelligheid en uitjes. Als er op een verjaardag wat lekkers staat, neem ik dat gewoon. Het gaat nu alleen meer met mate.

 
 

afval-app 

In het begin is het even een gedoe; precies invullen wat je van iets hebt gegeten en hoe veel calorieën daar dan in zitten. Maar als je even bezig bent, zie je vaak dat je dezelfde dingen eet en dat je dan de portie al weet. Ik woog in het begin zelfs hoe veel boter ik op een beschuitje gebruikte haha. Ook kun je je eigen recepten invoeren. Zo weet je precies wat je binnen krijgt op de manier waarop jij een gerecht maakt. Want een ander kan wel veel vette ingrediënten gebruiken voor dezelfde gerecht dat jij juist heel gezond houdt. Dus als je het één keer invoert, met alle losse ingrediënten, kun je daarna gewoon iedere keer ‘jouw’ gerecht aanklikken voor de juiste voedingswaarde.

 

Samen is het leuker

Het leuke aan Lose It! is dat je het samen met vriendinnen of familieleden kunt doen. Daarbij kun je je gewicht afschermen zodat alleen jij dit ziet. Wel zo prettig als je net begint. Je kunt van elkaar zien wat voor activiteiten je hebt gedaan en hoe veel calorieën je per dag hebt gegeten. Ook je activiteiten worden weergegeven. Daarop kun je een berichtje achterlaten, om de ander aan te moedigen. Volgens mij kun je trouwens zelf instellen welke dingen je wel en niet inzichtelijk wil maken. Door samen de afval-app te gebruiken, word je verantwoordelijk gehouden voor het bijhouden van de app en je proces van afvallen. Alleen afvallen is echt een stuk minder motiverend, vind ik persoonlijk.

 
 
afval-app 

Niet geobsedeerd raken door gewicht

Wie probeert af te vallen, zal waarschijnlijk alleen op het gewicht letten. Ik ben daar ook schuldig aan, hoewel ik mezelf probeer te beperken tot 1 keer per week wegen. Want als je sport, krijg je spieren die zwaarder zijn dan vet. Dan lijkt het alsof je niet afvalt, terwijl je vetpercentage wel naar beneden gaat. Qua gewicht is er al ruim 7 kilo af en dat is toch best wat! En dat zie ik niet alleen in het getal op de weegschaal, maar ook in de spiegel en hoe mijn kleding valt.
De afval-app geeft je bij bepaalde mijlpalen ook een berichtje met hoeveel dat is in een andere vorm. Zo is 15 pond (6,8 kilo) ongeveer net zo zwaar als een bowlingbal en 10 pond (4,5 kilo) is net zoveel als een watermeloen! Dat motiveert weer om door te zetten en om nog meer gewicht kwijt te raken.

 

In het verleden heb ik vaker pogingen gedaan om af te vallen. Dat werkte nooit, omdat ik dingen moest eten die ik niet lekker vind. En door mijn ziekte kan ik gewoon niet sporten zoals een ander zou doen in de sportschool. Ik beweeg nu ook niet zo heel veel, als je kijkt naar echt sporten. Ik probeer 2 keer per week yoga te doen, met wat spieroefeningen erbij. En ik probeer wat meer te lopen. Ik wil eerst mijn huidige streefgewicht bereiken, maar daarna zou ik eigenlijk nog wel iets willen zakken. Mijn voortgang toont aan dat je niet per se 6 dagen in de sportschool hoeft te zijn om af te vallen. Ik ben echt de meest onsportieve (en luie) persoon en voor mij werkt deze afval-app fantastisch. En aangezien het een gratis app is, zou ik zeggen; waarom zou je het niet proberen?