flexitariërTegenwoordig gaan er heel veel termen rond die mensen gebruiken om hun voedselkeuzes te verwoorden. De vegetariër en de veganist ken je waarschijnlijk al, maar ben jij al bekend met de termen pescotariër en flexitariër? Pescotarisme houdt in dat je wel vis eet, maar geen vlees. En de flexitariër? Die is van alles een beetje en eet zowel vlees, als vis, als vegetarisch en plantaardig. En onder die laatste groep heb ik mijzelf geschaard, nadat ik de afgelopen maanden mijn voeding eens goed bekeken heb. Om een beetje inzichtelijk te maken wat ik als flexitariër op een dag eet, ga ik je dit laten zien. Kijk je mee?

 

Mijn keuze om als flexitariër te eten is gebaseerd op verschillende aspecten. Natuurlijk draait het om de dieren die vreselijk lijden onder onze vleeseterscultuur. Maar ook voor je lichaam en voor het milieu is het beter om meer plantaardig te eten. En wist je dat er een verschil is tussen veganisme en plantaardig eten? De eerste groep draagt bijvoorbeeld ook geen leer, wol en zijde, terwijl mensen met een plantaardig dieet alleen in hun voeding dierlijke producten weigeren. Er zijn een hoop keuzes te maken als het op voeding aan komt en ik heb ook zeker nog een hoop stappen te zetten. Maar ik probeer als flexitariër steeds vaker voor een vegetarisch of plantaardig alternatief te kiezen.
 
Als disclaimer wil ik er even bij vermelden dat ik op dit moment bezig ben met afvallen en dat ik daarom qua calorieën niet zoveel eet als mensen die geen dieet volgen (deze dag is 1407 kcal). Ik houd alles in een app bij (lees dit artikel over de Lose it! app) en daarbij kijk ik ook naar de macro’s van mijn voeding (koolhydraten/vet/eiwit). Als ik eenmaal op mijn streefgewicht zit (nog minder dan een kilo te gaan!) dan zal ik waarschijnlijk weer iets meer kunnen eten.

 
Flexitariër
Plantaardig ontbijt (kcal: 310)
– Twee sneetjes volkoren brood
– 100% pure pindakaas (Albert Heijn)
– Verse sinaasappelsap en groene thee met verse gember
– Multivitamine en hoge dosis vitamine D

Een broodje pindakaas doet mij altijd denken aan kinderen, en ik heb lange tijd weinig brood gegeten en al helemaal geen pindakaas. Maar ik heb gemerkt dat dit voor mij als ontbijt gewoon goed werkt en dat ik niet na een uur alweer trek krijg. Ik kies voor volkoren brood omdat dit vol zit met vezels en de pindakaas bevat alleen pinda’s. Geen palmolie (waar veel vegans ook moeite mee hebben), zout, suiker of extra vet. Uit de pindakaas haal ik een deel van de vetten die ik per dag moet eten. De verse sinaasappelsap is voor een fijne dosis vitaminen en op doktersvoorschrift slik ik extra multivitamine en vitamine D.

 
 
Flexitariër
Plantaardige snack 1 (kcal: 123)
– Fruit & Nut bar van So Pure

Voor een snelle snack is zo’n natuurlijke reep erg handig. Het is gemaakt van rozijnen, amandelen, appel, cashewnoten, ahoornsiroop en kaneel. Geen rare ingrediënten dus! Op de drie dagen dat ik werk, eet ik vaak twee volkoren crackers met gerookt rundvlees. De andere dagen zoek ik iets zonder vlees.

 
 
Flexitariër
Flexitariër
Lunch (kcal: 322 )
– Kom biologische magere yoghurt
– Scheutje roosvicee
– Plakje ontbijtkoek
– Appel

Voor de lunch eet ik vaak een kom yoghurt waar ik een beetje roosvicee doorheen doe. Ik weet dat het gezonder is om hier iets van muesli ofzo door heen te doen, maar dat vind ik echt heel vies. Dus, voorlopig is dit het. In de magere yoghurt zitten veel eiwitten, zodat ik daar genoeg van binnen krijgt. Ik heb meerdere soorten zuivelalternatieven geprobeerd, zoals van Alpro. Echter vond ik die ‘yoghurt’ niet te eten en blijf ik op zoek naar een plantaardig alternatief. Als jij iets weet, laat het me weten!

 
 
Flexitariër
Plantaardige snack 2 (kcal 153)
– Smoothie met sinaasappelsap, mango, banaan en spinazie

Dit is mijn favoriete recept voor een heerlijke smoothie en het is ook nog eens plantsaardig. Wederom gebruik ik sinaasappelsap, waar ik het bevroren fruit bij in doe in de blender. De spinazie gebruik ik in smoothies als een ‘sneaky’ ingrediënt. Door het fruit proef je de smaak niet zo, maar krijg je toch wat extra groente binnen. Als ik gesport heb voordat ik de smoothie maak, dan voeg ik er wat wei-proteïne aan toe. Hierdoor is het niet meer plantaardig.

 
 
Flexitariër
Vegetarisch avondeten (kcal: 499)
– Volkoren biologische penne
– Zelfgemaakte saus op basis van biologische passata
– Wortel en champigons (door de saus)
– Vegetarische gehaktballetjes
– Parmezaanse kaas

Wie houdt er niet van pasta? Ik eet graag verschillende soorten pasta maar deze ‘pasta sugo’ is toch wel mijn favoriet. In de saus mix ik onder andere basilicum, wortel, wat kruiden en de champignons. Ook ben ik onlangs geswitcht naar olijfolie en gebruik ik geen ‘bak & braad’ meer op basis van zuivel. Ik maakte dit recept vaak met een klein beetje biologisch gehakt, maar sinds kort gebruik ik eigenlijk alleen nog vegetarische balletjes voor deze pasta sugo. Helaas zijn die balletjes niet vegan door het kippeneiwit dat erin zit, maar ik zoek nog naar balletjes die helemaal plantaardig zijn. Iemand tips?
 
Dit is wat ik als flexitariër eet op een willekeurige dag. Dit is absoluut niet het enige dat ik eet, een andere dag kan er weer heel anders uit zien. Het gaat er om dat ik probeer na te denken over de dierlijke producten die ik op een dag eet en of daar mogelijke alternatieven voor zijn. Heb ik die nog niet gevonden, dan kies ik voor biologisch vlees of zuivel. Heb je dus nog aanbevelingen voor producten die ik kan proberen, laat het me dan vooral weten in de comments.

 
 

Hoe zie jij jouw eetgewoonten? Probeer jij ook wel een vegetarisch of plantaardig te eten?