self careSelf care is een belangrijke activiteit voor de mens, en toch zijn er maar weinig mensen die het echt toepassen in hun leven. Self care werd decennia geleden geïntroduceerd door artsen als een middel om mensen zelf hun gezondheid te laten verbeteren. Door ruimte te nemen voor lichamelijk en geestelijk welbevinden, bleken mensen in staat om hun algehele gezondheid op pijl te houden met activiteiten zoals meditatie, lezen, wandelen, sociale afspraakjes en tekenen. Self care wordt vandaag de dag populairder onder een grotere groep mensen, maar eigenlijk is dat niet genoeg. Wie actief wil werken aan zijn of haar gezondheid, kan het beste iedere dag een paar kleine self care-activiteiten in plannen. En wist je dat het deze maand Selfcare September is? Ik geef je een paar tips voor meer self care, kijk je mee?

 

Wat is self care?

In de jaren zestig en zeventig werd self care voornamelijk als medische behandeling voorgeschreven aan mensen met een metale ziekte en ouderen. Het was bedoelt als een manier om hun gezondheid in de gaten te houden en om zelf een actieve rol te spelen in de preventie van verdere klachten. Later werd self care ook voorgeschreven voor mensen in veeleisende beroepen, zoals trauma-specialisten artsen op de Eerste Hulp en sociale werkers, als een manier om om te gaan met de druk van hun baan. Self care helpt namelijk bij het verminderen van stress, uitputting, emotioneel onbalans, slecht humeur en disconnectie met je lichaam.

Toen steeds meer vrouwen vochten voor gelijke rechten, werd het zelfs een politiek statement. Zij besloten ZELF om aan hun gezondheid te werken en ze wilden niet langer afhankelijk zijn van de veelal mannelijke artsen in de gezondheidszorg en het politieke klimaat van die tijd. Tegenwoordig valt het onder de noemer wellness en wordt het vooral gebruikt door mensen die zelfontplooiing belangrijk vinden. Want wie goed voor zichzelf zorgt, heeft meer energie en ruimte om zich verder te ontwikkelen.

 

“It’s not selfish to love yourself, take care of yourself, and to make
your happiness a priority. It’s necessary. ” – Mandy Hale

 

Self care kun je in een aantal thema’s opdelen: lichamelijk welbevinden, mentaal welbevinden, spiritueel welbevinden en sociaal welbevinden. Dat houdt in dat je in al die categorieën dingen kunt doen om voor jezelf te zorgen. Door te dansen wanneer je daar zin in hebt, een boek te lezen wanneer je wil ontspannen of door een meidenavond te organiseren met je beste vriendinnen, gun je jezelf de tijd om tot rust te komen en dingen te doen die jij écht leuk vindt. Zonder druk van buiten, zonder concrete doelen en gewoon iets doen omdat je daar blij van wordt.

Nu kan ik me voorstellen dat je denkt: “Leuk, maar dit klinkt allemaal heel abstract”. Maar hoe jij self care invulling geeft, is helemaal afhankelijk van wat jij leuk vindt. Hieronder noem ik twintig dingen die je zou kunnen doen voor meer self care. Sommige dingen zijn klein en makkelijk, voor andere dingen moet je tijd vrij maken. En die tijd vrij maken is misschien nog wel het belangrijkste voor self care. Vergelijk het met de vliegtuiginstructies voor het zuurstofmasker. “Zet eerst uw eigen zuurstofmasker op voordat u anderen helpt.” Als je gestresst en uitgeput bent, heb je niets om te geven. Dus ook al heb je kinderen, een drukke baan of een hectisch sociaal leven, het is de moeite waard om tijd in te plannen voor jezelf. Al is het maar vijf minuten per dag, alle beetjes helpen als het gaat om self care.

self care

 

Mijn favoriete manieren van self care zijn:

– Lezen op bed/bank met een kop thee erbij
– Muziek luisteren
– Mediteren met wierook aan
– Dagelijks dankbaarheid uitoefenen
– Wandelen en in de buitenlucht zijn
 
self care

 

En, wat is jouw favoriete manier om voor jezelf te zorgen?