Follow:
Persoonlijk

5 manieren waarop yoga mijn leven verbetert

Waarom yogaAls je mijn blog en social media al wat langer volgt, weet je waarschijnlijk wel dat ik bijna dagelijks yoga beoefen. Maar toch heb ik er nog niet eerder een artikel aan gewijd. Nu weet ik dat steeds meer bloggers over yoga schrijven, maar ik houd het lekker dicht bij mijzelf. Want als yoga al jaren een deel van je leven is, leer je best wel wat! Dit zijn de vijf dingen waarom yoga mijn leven verbetert.
 
Het is een momentje helemaal voor jezelf
De hele dag ben je aan het rennen, vliegen, werken, op je telefoon en druk in de weer. Daarom is er niets zo fijn dan even een moment voor jezelf hebben. Ik begin iedere ochtend (nog voor mijn ontbijt) met yoga en zo start ik niet alleen rustig mijn dag, maar ik heb ook direct een moment voor mijzelf waar ik aan niets en niemand hoef te denken. Dit is dan ook mijn favoriete moment van de dag.

Het niveau dat bij mij past
Yoga is voor iedereen en je hoeft niet je tenen aan te kunnen raken om te beginnen. Dit is voor de meeste mensen natuurlijk al fijn, maar helemaal als je net als ik chronisch ziek bent. Intensief sporten zit er voor mij niet in, dan ben ik direct al mijn energie voor die dag kwijt. Met yoga blijf ik toch in beweging en ik word er ook soepeler van. Leuk feitje: ik heb vorige week een yogales gevolgd en die was zo pittig dat ik na 10 minuten al op trillende benen stond, in Downward Dog. Ik ga voorlopig geen lessen meer volgen en gewoon weer thuis, op mijn eigen niveau verder met mijn ontwikkeling in yoga. Want dat is waar het om draait, doen wat goed voelt.
 
 
Waarom yoga
 
Een sterk en soepel lichaam
Er wordt wel eens geroepen dat yoga niets voor je lichaam doet, omdat het geen cardio bevat. Maar ik vind het zeker het tegenovergestelde. Omdat ik mijn eigen routine maak, kan ik het soms ook net even wat uitdagender maken, waardoor ik toch zwetend op mijn matje sta. Maar ook als je niet zweet, en je een lagere hartslag houdt is het nog steeds goed voor je lijf. Het stretchen, buigen, de staande houdingen en de balansoefeningen eisen dat je al je spieren gebruikt. Je werkt dus wel zeker aan je spieren! En ik merk dat ik ook steeds soepeler en flexibeler word. Toen ik begon kon ik de meeste houdingen amper doen, nu gaat het me prima af.

Je leert je eigen grenzen en mogelijkheden kennen
Door dagelijks een moment voor mijzelf te nemen en rustig yoga te beoefenen, heb ik mijn lichaam beter leren kennen. Ik merk bijvoorbeeld beter hoeveel energie ik die dag heb, of ik ergens pijn heb, of dat een spier wat gespannen is. Daar pas ik mijn routine op aan. Soms ga ik lekker energiek te werk, op andere dagen werk ik juist aan ontspanning. Grenzen worden duidelijk en daar ga ik nooit overheen. Maar ik push mijzelf wel in de houdingen. Dat is het leuke van yoga, dat je je eigen vooruitgang ziet en merkt. In het begin kon ik mijn tenen lang niet aanraken, nu is dat een eitje. En dat is ook mijn motivatie, om steeds een beetje verder te komen dan een week geleden.

 
 
Waarom yoga
 

Meer bewustzijn in je dagelijkse leven
Hoewel het lichamelijke aspect van yoga natuurlijk vrij duidelijk is, komt er ook zeker een ‘mindfull’ aspect aan bod. Zo stel ik mijzelf voor iedere beoefening een intentie (lees er eens over, heel interessant) en ik merk dat ik gewoon meer denk aan het wereld om mij heen. Nu was ik sowieso al geïnteresseerd in edelstenen, spiritualiteit en dat soort dingen, maar ik merk dat yoga die ervaringen verdiept. Ik zeg niet dat iedere yogi een berg edelstenen in haar broekzak heeft, maar voor mij werkt het heel fijn samen. Net als de Tingsha’s (kleine gong), mala (gebedskralen) en wierook. En de typerende ademhaling van yoga werkt ook erg prettig als ik gestrest ben, want die diepe ademhaling kalmeert me altijd binnen een handomdraai. De ‘yoga-ademhaling’ is dus ook nog eens een prima middel om stress te verjagen en moeilijke momenten door te komen.

 
 

Doe jij ook aan yoga? Wat zijn voor jou de voordelen?

 
 

Previous Post Next Post

You may also like

No Comments

Geef een reactie