Follow:
Bloggen

How to: blogplanning maken en je er ook aan houden

how to blog planningIedereen die zelf een blog heeft weet het: het is hard werken. En om er voor te zorgen dat artikelen op tijd klaar zijn, links gedeeld worden en bezoekers komen, is het makkelijk om een blogplanning te maken zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Vandaag deel ik mijn tips en vertel ik op welke manier je zelf een planning kunt maken zonder daar van af te dwalen.
 
 
how to blog planning
Gebruik een agenda speciaal voor je blog

Door een aparte agenda voor je blog te gebruiken (apart van je werk of studie) weet je precies wat je iedere week voor artikelen hebt gepland en welke je nog moet schrijven. Zo blijft je agenda duidelijk gescheiden van je studie of werk en lopen de zaken niet door elkaar heen. Ik gebruikte vroeger één agenda, maar daar was vaak niet genoeg ruimte om alles op te schrijven. Koop dus een extra exemplaar met genoeg voldoende ruimte om te schrijven.
 
 
how to blog planning
Maak je taken inzichtelijk en plan vooruit
Geef jezelf de opdracht om vooruit te werken. Dit heb je niet in één keer voor elkaar, maar het is iets waar je aan moet bouwen. Zorg dat je voor een paar dagen al artikelen af hebt, zodat je weet dat er altijd iets online komt. Gebruik bijvoorbeeld een desk planner om je te helpen met de dingen die je nog moet doen. Schrijf alles op van artikel schrijven tot foto’s maken, video editten en social media onderhouden. Zit je in een fijn ritme met schrijven, ga dan nog even een half uurtje door om alvast de tekst van een ander artikel te schrijven. Je kunt bijvoorbeeld al de tekst schrijven, ook als je de foto’s nog niet gemaakt hebt. Je hoeft dus niet te wachten tot je alles compleet hebt voordat je er aan kunt werken. Zo kun je steeds een beetje verder vooruit bloggen. Dit is niet de meest spontane manier van bloggen, maar het levert veel minder stress op.
 
Reserveer bepaalde tijd voor bloggen
Productiviteit is een grappig concept. Heb je de hele dag om iets te doen, dan doe je er vaak veel langer over dan nodig is. Omdat je geen deadline hebt. Voor mij is dit echt een probleem omdat ik door mijn ziekte voornamelijk thuis ben. Daarom is het goed om een bepaald moment van de dag of week te reserveren voor bloggen. Op dat moment ‘mag’ je dan niets anders doen en kun je juist geconcentreerd werken aan je artikelen. Dit zorgt er voor dat je niet alleen een blogplanning kunt maken voor de komende week, maar dat je ook daadwerkelijk tijd vrij maakt om je er aan te houden.
 
 
how to blog planning
Schrijf al je ideeën op voor later
Koop een leuk notitieboekje voor jezelf (want waarom genoegen nemen met een saaie) en houd deze altijd bij je. Hierin schrijf je je ideeën op, inspiratie, wat je ooit nog eens wil behandelen op je blog etc.. Als ik in mijn agenda zie dat ik voor de komende weken weer nieuwe berichten wil inplannen, is het makkelijk als ik al een lijstje met ideeën heb. Sommige gebuik ik wel, anderen helemaal niet. Maar zo voorkom je dat je een writers block krijgt en je de avond van te voren nog niet weet wat je de volgende dag online wil zetten.
 
Teveel hooi op je vork?
Het belangrijkste onderdeel van een blogplanning is de haalbaarheid. Je kunt mooie apps, dure notitieboekjes en leren pennenhouders kopen, maar als je doelen niet realistisch zijn zul je je er ook niet aan houden. Plan niet voor iedere dag een artikel in, als je al weet dat je het niet lukt om zoveel te schrijven. Hierdoor verlies je ook je plezier in bloggen en dat is zo zonde! Kijk naar wat haalbaar is in jouw situatie (veel bloggers studeren nog) en forceer jezelf niet. Dit straalt je artikel namelijk uit, als het zonder plezier geschreven is.
 
 
Dus, leef je uit in de wereld van agenda’s en notitieboekjes, koop leuke pennen om alles op te fleuren en houd vooral plezier in het bloggen. Zie wat het beste bij jou en je leven past en doe je voordeel met vooruit plannen.
 
Heb je zelf nog tips voor het maken van een blogplanning, laat dan een comment achter!
 
 

Previous Post Next Post

You may also like

3 Comments

  • Reply Dagmar Valerie

    Superleuk en handig artikel vol tips!

    7 februari 2015 at 09:45
  • Reply Manon

    Die agenda is veel handiger als die ik nu heb!

    7 februari 2015 at 15:37
  • Reply Julie Quadflieg

    Ik heb nu in Excel een maandoverzicht gemaakt van de komende paar maanden en schrijf daar ook al in welk artikel ik wanneer online wil laten komen. Dit werkt voor mij erg handig, want nu zet ik mezelf ook echt aan het schrijven. 🙂

    9 februari 2015 at 18:03
  • Geef een reactie