Follow:
Lifestyle

Meal Planning voor dummies | Waarom en hoe

Meal plannerWist je dat wij als Nederlanders gemiddeld per persoon voor €155 per jaar aan eten weggooien? Dat is ongeveer 50 kg. Hoewel ik sowieso al wel bewust om ging met boodschappen en houdbaarheidsdata, besloot ik om gebruik te gaan maken van een meal planner. In dit artikel leg je uit wat het is, wat de voordelen zijn en hoe je zo’n planner gebruikt in het dagelijkse leven.
 
 
Wat is een meal plan?
Al dat eten dat wordt weggegooid, dat is natuurlijk erg zonde. Je gooit namelijk niet alleen het eten weg, maar ook je geld. In Amerika is meal planning al een hele tijd een rage onder de huisvrouwen. Maar ook in Nederland zijn steeds meer huishoudens overgestapt op deze eenvoudige manier van je boodschappen plannen, beheren en consumeren.

Een meal plan is een wekelijks overzicht van de gerechten die je gaat maken. Via google kun je allerlei kant-en-klare templates vinden om zelf te downloaden en sommigen zijn net weer anders dan de andere. Over het algemeen hebben de meeste planners per dag ruimte waar je je ontbijt, lunch en avondeten kunt noteren. Je hebt op hetzelfde papier vaak een vak waar je je boodschappen op kunt schrijven voor de gerechten die je hebt uitgekozen. Zo zou je in principe altijd alle boodschappen in huis moeten hebben voor de maaltijd die je wil koken.

Met een meal plan kijk je niet alleen naar wát je eet, maar je kunt ook geld besparen. Vooral in kleinere huishoudens is dit heel praktisch. Een bakje champignons bijvoorbeeld, of een zak salade. Waarschijnlijk eet je dat niet in één keer op, dus is het goed om nog een maaltijd te plannen waar je de rest van je verse ingrediënten kunt gebruiken. Zo hoef je geen voedsel weg te gooien wat over de datum is gegaan, en bespaar je geld.
 
 
Meal Planner
 
Waarom zou je ‘meal plannen’?
Door je maaltijden bewust te kiezen en op te schrijven, krijg je een beter beeld van wat je binnen krijgt. Je kunt beter letten op je voeding maar dus ook geld besparen. Ik zeg; win-win. Je hoeft minder vaak naar de winkel (ik ga twee keer per week, vooral om verse producten vers te houden) en je besteedt minder geld omdat je alleen maar je lijstje hoeft te volgen. Er zijn namelijk nog steeds heel veel mensen die zonder boodschappenlijstje naar de winkel gaan en thuis komen met ongezonde snacks en juist de dingen vergeten waar ze eigenlijk voor kwamen. Het vermindert dus ook stress, helemaal als je niet zo’n keukenprinses bent.

Je voorkomt daarnaast ook dat je na je werk met honger naar huis gaat, tot de conclusie komt dat je geen eten in huis hebt en dus kiest voor een (ongezonde) snelle hap. Omdat je met meal plannen al weet wat je gaat eten en daar de boodschappen voor in huis hebt, geniet je van een zelfgemaakte maaltijd en blijft die snelle maar vette pizza in de winkel liggen.
 
 
Meal Planner
 
Hoe kun je ‘meal plannen’?
Ik maak iedere zondag mijn planning omdat ik op maandagochtend boodschappen doen. Wanneer jij dit doet ligt dus een beetje af van je persoonlijke situatie en wanneer je tijd hebt om boodschappen te doen. Ik ontbijt altijd met hetzelfde (cornflakes, thee en versgeperste sinaasappelsap) dus het ontbijtgedeelte is makkelijk in te vullen. Dan is dat lege vel papier ook niet meer zo beangstigend, als er al wat op staat.

Ik begin vervolgens met het avondeten plannen per dag. Omdat ik alleen woon, kook ik vaak een dubbele portie. Zo kan ik na twee dagen gewoon mijn eten opwarmen (eventueel even pasta erbij koken) en dan hoef ik niet weer te koken. Het is net zo makkelijk al een magnetronmaaltijd, maar veel gezonder omdat je het zelf hebt gekookt. Ik wissel zoveel mogelijk af tussen aardappels, rijst/couscous en pasta zodat het allemaal in evenwicht blijft.

Verder kun je helemaal los gaan met plannen. Kies je gerechten uit, schrijf de boodschappen op die je daarvoor nog moet kopen en denk aan verse ingrediënten waarvan je het restant misschien een dag later op kunt maken. Dan volgt alleen de lunch nog. Op de template die ik gebruik is geen ruimte voor snacks, maar neem dat ook mee in je boodschappenlijstje. En vergeet je andere non-food-boodschappen zoals vuilniszakken, verzorgingsproducten of wc-papier niet op je lijstje te zetten.

Omdat ik van huis uit heb geleerd hoe handig een goedgevulde voorraadkast en vriezer is, weet ik dat ik altijd pasta’s, rijst, vlees en groenten in huis heb. Dit maakt het plannen extra makkelijk. Als ik pasta inplan, weet ik dat ik daarvoor eigenlijk alles al in huis heb. Ik moet er de avond van te voren alleen om denken om het vlees te ontdooien. Ik vergeet dat regelmatig, dus ik kijk voor het slapen gaan nog snel even op mijn planning en dan weet ik precies wat ik uit de vriezer moet halen.
 
 
Conclusie
Meal planning is een makkelijke manier om het organiseren van je boodschappen en maaltijden makkelijker te maken. Het zal misschien niet voor iedereen werken, maar ik ben ontzettend blij dat ik er mee ben begonnen. Het is nog niet voorgekomen dat ik op de dag geen zin had in wat er voor die dag op mijn planning stond, dat is natuurlijk ook fijn. Soms schuif ik wel eens met een dag, als dat qua verse ingrediënten uitkomt, en ik gooi eigenlijk helemaal geen eten weg. Een goede truc daarvoor is natuurlijk weten hoeveel pasta/aardappels etc. je per persoon moet koken zodat je nooit meer kookt dat je gaat eten.
 

Ik ben heel benieuwd naar wie nog meer een meal planner gebruikt en wie nog tips heeft voor het dagelijkse gebruik ervan.
 
De meal planner die ik gebruik is van Foodquotes.nl en is hier te vinden. Ik heb voor de Engelse gekozen, maar ze hebben ze ook in het Nederlands en met allerlei leuke motieven.

 
 

Previous Post Next Post

You may also like

No Comments

Geef een reactie