Follow:
Reizen, Vegan

Vegan op vakantie en hoe in faalde in Thailand

vegan op vakantie

Voordat ik naar Thailand op reis ging, dacht ik dat het prima zou lukken om daar veganistisch te eten. Vegan op vakantie, zou ingewikkeld hoeft dat toch niet te zijn? Maar ik kan je verklappen; het kans soms al best lastig zijn om een vegetarisch gerecht te krijgen in sommige landen. Daarom wist ik al na één dag dat ik waarschijnlijk niet vegan op vakantie zal zijn en dat is oké. Als vegan wil je natuurlijk helemaal geen dierlijke producten eten, maar soms heb je weinig keuze als je ter plaatse helemaal geen vegan eten kunt vinden. Ik vertel je in dit artikel de dingen waar ik tijdens mijn reis naar Thailand tegenaan liep.

De eerste dag ging me fantastisch af en ik voelde on top of the world. Bij KLM had ik een veganistische maaltijd aangevraagd en lekker dat dit was! Twee vegan maaltijden (avondeten en ontbijt) en mijn meegebrachte vegan snacks, de eerste vlucht van 11 uur ging super. Echter kwam ik er in Thailand direct achter dat het moeilijker zou worden dan gedacht. Dit komt omdat alle verpakkingen in het Thais zijn (waar ze symbolen hebben, in plaats van letters) en bovendien ben ik geen enkele normale supermarkt tegengekomen in de wijde omtrek van waar ik verbleef. In Thailand, en vele andere landen in Zuid-Oost Azië, moet je het doen met de 7 Eleven en Family Mart. Deze super kleine winkeltjes vind je op iedere straathoek en ze hebben ongeveer het aanbod van een tankstation. Dus veel snacks, drinken en ongezonde broodjes met vlees.

Zeer beperkt aanbod aan vegetarisch en veganistisch eten

Het aanbod bij de kleine winkeltjes was zeer beperkt en zelfs voor een vegetarische lunch kon ik er niet terecht. Ik kocht er wel brood om zelf toast van te maken als ontbijt, maar dat was ook niet helemaal veganistisch. Het enige broodbeleg dat ik er kon vinden was Nutella, wat niet vegan is. Als je geluk had dan hadden ze bij de 7 Eleven en Family Mart bananen (al dan niet groen en onrijp), maar verder kon je er niet veel vinden. En eerlijk is eerlijk, ik ben geen grote fruiteter en daarom vond ik de ananas en watermeloen wat wel rijkelijk verkrijgbaar was bij kraampjes op straat, ook niet echt een optie.

vegan op vakantie

Op de terugreis had ik ook veganistische maaltijden aangevraagd, zowel bij Thai Airways en KLM. Op de heenweg was dit bij beide aanbieders heerlijk, op de terugweg heb ik alleen maar honger gehad. Het was toeval dat alle maaltijden die ik kreeg, gewoon niets voor mij waren. Laat ik voorop stellen dat het fijn is dat luchtvaartmaatschappijen speciaal een vegan maaltijd serveren. Als je echter 26 uur aan het reizen bent, zonder voldoende tijd om op je tussenstop zelf eten in te slaan, dan is het behoorlijk lastig als je alleen de drie lepels rijst kunt eten die bij de maaltijd geserveerd werd. De laatste vlucht van 12 uur werd zo wel erg zwaar.

Overleven in 35 graden

Tijdens één van mijn eerste dagen in Bangkok kwam ik in contact met een Canadees. Hij vertelde dat hij thuis vegetariër is, maar op reis kiest voor vlees om zo in ieder geval genoeg voeding binnen te krijgen. Nu wil ik absoluut geen vlees eten en heb ik dat ook niet gedaan, maar ik snapte zijn punt wel. Op reis ben je zo afhankelijk van je omgeving, dat je soms genoegen moet nemen met de dingen die je wél kunt vinden. Dit houdt in dat ik dingen at zoals yoghurt of een ei door de noodles, omdat mijn lichaam anders gewoon niet genoeg voedingsstoffen binnenkreeg om de enorme hitte van Thailand te overleven. Thuis is het absoluut niet moeilijk om voldoende fruit, groente en plantaardige alternatieven te vinden, maar in Thailand lukte dat gewoon absoluut niet. Daarom at ik toch (hetzij zo min mogelijk) dierlijke producten, omdat ik simpelweg niet kan overleven op twee sneetjes toast en een kop thee. Het avondeten was wel wat makkelijker, omdat de meeste restaurants in ieder geval vegetarische opties hebben. Bij de Libanees hebben we bijvoorbeeld heerlijke falafel gegeten met knoflookbrood, hummus en pasta.

Binnen budget blijven

Nu zijn er social influencers die de meest mooie locaties op reis vinden om daar een vegan maaltijd te eten. En more power to them. Maar het is niet realistisch voor mij om eerst een half uur met de taxi ergens naartoe te rijden, voor één smoothie bowl of linzenburger. Veganistische restaurants zijn gewoon niet zo makkelijk te vinden in Thailand. In Bangkok kwam een reisgenoot er toevallig één tegen, bij ons hostel om te hoek. Maar daarna heb ik er nooit meer een gezien. Ik had dus kunnen kiezen voor dure ritjes in de de taxi met de hoop een vegan restaurant te vinden, maar dat vond ik eigenlijk geen optie. Ik had geen enorm budget voor mijn reis en daarom was lokaal eten de beste optie.

Ondanks dat ik het Thaise woord voor vegan (gin jay) heb geleerd, kon ik daar in de praktijk niets mee. Net als veel Nederlanders niet weten wat je bedoelt als je vraagt naar een veganistische maaltijd, was het daar ook vooral verwarring wat ontstond. En dus gaf ik mijzelf de ruimte om van mijn veganistische leefstijl af te wijken. Nu zal de #veganpolitie daar vast schande over spreken, maar soms is het niet anders. Ik had twee weken lang met een enorm schuldgevoel kunnen rondlopen, wat mijn geweldige reis ontzettend zou hebben verpest, of ik kon een uitzondering maken. De uitkomst maakt niet uit, want ik had hoe dan ook ongeveer hetzelfde gegeten omdat er gewoon niets anders was. Nu kijk ik met veel plezier terug op mijn reis en eet ik weer volledig vegan. Mijn tip is dus ook om zeker je best te doen wanneer je als vegan op vakantie gaat, maar om ook begrip te hebben voor het feit dat het soms niet anders is.

Wat is jouw ervaring om als vegan op vakantie te gaan?