Follow:
Lifestyle

WELLNESS | Tips om sneller in slaap te vallen

sleepingMet dit warme weer hebben veel mensen er last van: niet in slaap kunnen komen. Het is warm, je woelt en draait, maar slapen ho maar. Maar ook op koelere dagen zijn er veel mensen die problemen hebben met het inslapen. Ik ben ook zo’n iemand. En vandaag deel ik een paar tips die voor mij goed werken.
 
Gebruik je slaapkamer om te slapen
Dat klinkt heel logisch, maar ik ben ook schuldig. Nog even tv kijken in bed, bloggen, foto’s maken en noem het maar op. Wanneer je veel tijd in je slaapkamer doorbrengt, registreren je hersenen het niet meer als een rustplaats. Probeer daarom alle andere karweitjes in de woonkamer of apart kantoor te doen zodat wanneer je je slaapkamer ingaat, je direct weet dat het nu tijd is om te slapen.

Vermijd tv’s en smartphones/tablet voor het slapen
Iedereen maakt het stofje melatonine aan, dit geeft je lichaam het seintje dat het tijd is om te gaan slapen. Maar omdat er zoveel licht van tvschermen en je smartphone/tablet komt, komt dit hormoon in lagere hoeveelheid in je systeem. Het hangt namelijk samen met de hoeveelheid licht binnen én buiten. Je kunt beter een boek lezen met een bedlampje aan, zodat het hormoon zijn werk kan doen.

Mentale rust creëren
Je ligt in bed en bent nog aan het piekeren over van alles. Herkenbaar? Misschien heb jij er dan ook wel baat bij om nog even iets te lezen voordat je gaat slapen, of om je gedachten op papier te zetten zodat je de volgende ochtend direct aan de slag kunt met die geweldige ideeën. Door bewust deze rust te creëren, zorg je er voor dat je hersenen al in een rustiger vaarwater komen voordat je wil gaan slapen.
 
 
meditation
 
Visualisatie en meditatie via Youtube
Deze twee woorden klinken voor sommigen nogal suf, maar ik heb er veel baat bij. Met het digitale tijdperk is dit nog veel makkelijker geworden en kun je het helemaal aanpassen aan je eigen wensen. Met visualisatie probeer je bepaalde dingen ‘voor je te zien’ waardoor je je daarom moet concentreren. Meditatie gaat meer om het letten op je ademhaling, waardoor je tot rust komt. Ik kan je aanraden om eens op Youtube te gaan zoeken. Daar vind je duizenden video’s waarin je precies verteld wordt wat je moet doen. Mijn favoriete zoektermen zijn ‘Guided meditation’ en ‘Sleep meditation’. Je kunt de video’s vervolgens opslaan in een (private) afspeellijst zodat je je favoriete video’s direct kunt starten wanneer je gaat slapen. Mijn favoriete video’s zijn ‘Guided Sleep Meditation Talkdown‘ en ‘Guided Meditation | The Sactuary’ van The Honest Guys. Wel in het engels, maar ze werken voor mij perfect. Ik kan iedereen aanraden om het eens te proberen, ook als je het allemaal wat zweverig vindt. Doe wel je oordopjes in, dan werkt het het beste.

Melatonine
Het kwam het al even ter sprake, het hormoon melatonine. Ik wil niemand aanpraten om pillen te slikken wanneer dit niet nodig is, maar omdat ik er zelf zoveel baat bij heb, noem ik het toch. Je kunt bij de drogist namelijk melatonine-pilletjes kopen. Hierin zit het slaaphormoon verwerkt om je eigen lichaam te ondersteunen. Het is dus lichaamseigen, niet schadelijk en er is ook niet echt een bepaalde dosis voor te geven. Het kan net dat beetje extra zijn om je in slaap te helpen, of in slaap te houden. Je hebt namelijk twee varianten die allebei net even anders werken. Ik gebruik ze om door de bijwerkingen van mijn medicatie te slapen op de avonden dat ik moet injecteren. Ik gebruik dus de pillen die gedurende de nacht het hormoon afgeven. Dat kun je ook gebruiken als je steeds midden in de nacht wakker wordt en niet meer in slaap kunt vallen. De andere variant helpt je met het inslapen. Vraag je huisarts om advies als je hier meer over wil weten, of google naar melatonine. Ik gebruik het merk Sleepzz.
 
 
Deze tips hebben voor mij echt een verschil gemaakt en nu slaap ik weer heerlijk. Hopelijk heb jij ook iets aan deze tips als je met hetzelfde probleem zit. Als je zelf nog tips hebt, deel ze in de comments!
 
Bron foto’s: Weheartit.com
 
 

Previous Post Next Post

You may also like

2 Comments

  • Reply Annelie

    Handige tips. Gelukkig heb ik niet zoveel problemen met in slaap vallen. 🙂

    19 juli 2014 at 10:36
  • Reply Wendy

    Handige tips. Gelukkig heb ik niet heel veel moeite met in slaap vallen, behalve als het echt heel warm is. Maar dan helpt het aanzetten van de plafondventilator heel goed.

    22 juli 2014 at 13:41
  • Geef een reactie